Woning en tuin

Kantoormeubilair en welzijn op de werkvloer

zaterdag, 15-9-2018  

De laatste jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor het welzijn van de mensen op de werkvloer. Deels omdat het de verantwoordelijkheid van de werkgever is om goede zorg te dragen voor het personeel, maar ook om het werkverzuim terug te dringen. De meeste medewerkers melden zich ziek door slechte werkomstandigheden, stress, of zijn ziek geworden door omstandigheden die verre van optimaal zijn. Steeds meer cursussen en opleidingen worden geboekt met het oog op goed leiderschap binnen organisaties en bedrijven, maar welzijn op de werkvloer begint bij goed kantoormeubilair en een inrichting die past bij de eisen die het werk aan de medewerkers stellen. Als ondernemer wil je ervoor zorgen dat iedereen het werk optimaal kan doen. De prestaties zijn dan beter, er is meer output en daarnaast is de sfeer op de werkvloer vele malen beter wat de productiviteit ten goede komt. Medewerkers die ’s morgens met een lach beginnen aan het werk omdat zij er zin in hebben – dat zijn de medewerkers die bergen kunnen verzetten zonder dat zij zich hiervan bewust zijn. Het aanpassen van de inrichting van het kantoor en het aankopen van kantoormeubilair is dan vaak een goede eerste stap, al wordt er ook steeds meer aandacht besteed aan planten die op kantoor geplaatst kunnen worden voor een prettige uitstraling.

Hoe kantoormeubilair een rol speelt

Mensen die gebruik moeten maken van oudere tafels en stoelen die defect of beschadigd zijn, nemen sneller een verkeerde houding aan dan de mensen die kantoormeubilair gebruiken die bij hen past. Daarnaast heeft het ook een psychologisch effect. Krijgt een medewerker een nieuw bureau en nieuwe stoel omdat deze dit verdient, dan zal deze medewerker zich in de toekomst meer inzetten voor het bedrijf omdat deze persoon zich meer gewaardeerd voelt. Praktisch, want in feite is dat waar het om draait. Luisteren naar het personeel en elke medewerker de beste mogelijkheden geven om de presteren op het hoogste niveau. Bij de betere winkels kan kantoormeubilair direct besteld worden, zoals bij Shiraz.nl. Shiraz is expert op het gebied van kantoormeubilair en heeft al vele bedrijven geholpen met het verbeteren van de omstandigheden en de mogelijkheden rond de productiviteit en het welzijn van de medewerkers op de werkvloer. Recente onderzoeken hebben aangetoond dat het luisteren naar het personeel ervoor zorgt dat het ziekteverzuim veel lager uitvalt. Er zijn genoeg stappen die gezet kunnen worden om het nóg beter te maken voor de mensen die aan het werk zijn. Dat is interessant voor elke ondernemer, want uiteindelijk is dit in het voordeel van het bedrijf zelf.

Andere stappen die gezet kunnen worden

Kantoormeubilair is een goed begin, maar het stopt niet bij kantoormeubilair. Door als ondernemer meer op de werkvloer zichtbaar te zijn, wordt de band met het personeel beter. Heeft het bedrijf een interessant succes geboekt dankzij de inzet van de medewerkers? Bekijk dan eens de mogelijkheden rond het bestellen van eten om dit succes te vieren, geef een feest of neem het personeel mee voor een borrel. Door successen te vieren, neemt de loyaliteit van de werknemers toe. Zij voelen zich meer onderdeel van het bedrijf en zullen ook in de toekomst graag een extra stap zetten omdat heel de werkvloer een beloning tegemoet kan zien. Investeren in het personeel is al jaren een goede optie, maar nu duidelijk is dat dit een directe relatie heeft met de productiviteit en het welzijn op de werkvloer, is het eens te meer duidelijk geworden dat het tegelijkertijd een investering is in de onderneming zelf en niet alleen in de mensen op de werkvloer.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn


Comments are closed.